Verslag Clientenraad IederZijnWerk Ambulant 2024

In 2024 was Hillegiena de voorzitter van de Cliëntenraad van IederZijnWerk Ambulant. Omdat Brian en Hilda afscheid hebben genomen kwamen er twee plekken vrij. Peter heeft plaats genomen in de raad, en voor Chelsea gaat in 2025 een nieuw lid aantreden. De Cliëntenraad vergaderde in 2024 elke laatste donderdag van de maand om 16.00 uur en werd ondersteund door Sophia.

De Cliëntenraad heeft advies gegeven aan de directie van IederZijnWerk Ambulant over aanname van personeel. De directie heeft de Cliëntenraad geïnformeerd over hoe het aannemen van personeel verloopt. Vanuit de Cliëntenraad is er het vertrouwen dat IederZijnWerk goed personeel aanneemt. Het advies ging over:

  • Hoe kunnen cliënten deelnemen aan sollicitatieprocedures? De directie zag de privacy van sollicitanten hierbij als probleem, en dat IZW kort de tijd heeft als ze nieuw personeel zoekt.  
  • Hoe kan de mening van cliënten worden meegenomen? De raad vindt dat bij aanname de volgende vragen aan sollicitanten belangrijk zijn:
  • Hoe kom je er (waarom solliciteer je)?
  • Hoe ga je zorgen dat je het vertrouwen wint van de cliënten?
  • Hoe lang wil je gaan werken?
  • Hoe ga je de ondersteuning doen?

Verder vindt de raad een goede overdracht belangrijk, over wat de client belangrijk vindt.

De directie heeft dit advies overgenomen, en gezegd dat IZW deze punten ook belangrijk vindt en hier op let in de gesprekken met sollicitanten. Dit wordt gedaan door het voorleggen van casussen.

De raad heeft ook geadviseerd dat cliënten een proeftijd moeten kunnen krijgen met een nieuwe begeleider. Een periode van 2,5 maand is een goede tijd om iemand te leren kennen. Als er een goede reden is, moeten cliënten de mogelijkheid hebben om van begeleider te wisselen. De raad heeft de directie gevraagd hoe het in de praktijk gaat met dat de mening van de  cliënten wordt meegenomen in de proefperiode van een nieuwe begeleider.

De cliëntenraad heeft nagedacht over de vragen op het formulier van de klanttevredenheidsonderzoeken. De raad wil dat de cliënten bij IederZijnWerk Ambulant tevreden zijn. IederZijnWerk Ambulant heeft mooie klanttevredenheidscijfers. De raad heeft de suggestie aan de directie gedaan voor een open ruimte waar cliënten iets kunnen opschrijven.

De raad heeft ook geadviseerd om het formulier naar de client te sturen, en niet naar de begeleider. De Cliëntenraad denkt dat objectief invullen goed is. De begeleider kan de client op het formulier attenderen.

IederZijnWerk Ambulant wil een digitaal systeem realiseren zodat cliënten het eigen dossier in kunnen zien. Cliënten kunnen altijd aan IederZijnWerk Ambulant vragen om hulp bij het printen van het ondersteuningsplan.

De cliëntenraad heeft een vraag van een client binnen gekregen over het organiseren van een bijeenkomst voor cliënten van IederZijnWerk Ambulant. Omdat het geld wat IederZijnWerk krijgt, voor de dienstverlening aan de cliënten is, is hier geen geld voor. Als je contacten zoekt, is ons advies om samen met je begeleider in je eigen woonomgeving te kijken naar dagbesteding, of bijvoorbeeld een maatje. Door de vraag van deze client hebben we aan de directie het idee doorgegeven dat het opzetten van online bijeenkomsten een idee kan zijn voor cliënten van IederZijnWerk. De directie gaat onderzoeken of een vrijwilliger dit kan gaan doen. Wij hebben goede ervaring met overleg via Skye.

De cliëntenraad heeft dit jaar nog geen kennis kunnen maken met de Raad van Commissarissen.  

De raad gaat in 2025 stilstaan bij klachten en de klachtenprocedure bij IederZijnWerk Ambulant en ziet adviesvragen vanuit de directie tegemoet. En gaat met een nieuwe ondersteuner verder.

De beste wensen voor 2025! Cliëntenraad IederZijnWerk Ambulant